RPO Promocja powrót na stronę główną

zd1 zd2 zd3 zd4 zd5 zd6 zd7 zd7 zd7 zd7

Nowe inwestycje oczami ekspertów

Trwa kampania Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego „Śląskie sprawdza się!”, promująca zrealizowane w regionie inwestycje.

Na stronie www.slaskiesprawdzasie.pl można znaleźć wybrane i opisane dwadzieścia dwa zrealizowane projekty.

O wpływ nowych inwestycji na postrzeganie wizerunku województwa śląskiego zapytaliśmy ekspertów.

- O tym, że panorama województwa śląskiego w ostatnich latach bardzo się zmieniła nie trzeba nikogo przekonywać. Szczególnie cieszą mnie fundusze dedykowane przestrzeni kultury i nauki. Na specjalną uwagę zasługuje m.in. budynek Nowego Muzeum Śląskiego - to ultranowoczesna architektura w kontekście tradycji. Na gmach Muzeum Śląskiego zagospodarowano bowiem część terenu byłej kopalni. Innym przykładem jest budynek CINiBA. Jego przestronność, przyjazny charakter i użytkowość to przykład dobrej architektury. Dobra architektura to bowiem taka, w której dobrze się czujemy. Nowe budynki są ciekawie wplatane w znaną nam architekturę Śląska. Przykładem jest przejazd przez Katowice, gdzie niemal w jednej linii mijamy Nowe Muzeum Śląskie, nową siedzibę Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Międzynarodowe Centrum Kongresowe, Spodek i Rondo Sztuki. To naprawdę godne pochwały przykłady pięknej architektury. Dodatkowo myślę, ze każdego cieszą nowe drogi, np. Drogowa Trasa Średnicowa, które ułatwiają i skracają przejazdy pomiędzy miastami – mówi profesor Marian Oslislo pedagog Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.

Ocena danego regionu przede wszystkim zależy od architektury – twierdzi Robert Konieczny, jeden z najbardziej cenionych polskich architektów. - Wystarczy spojrzeć na kraje zachodnie – architektura jest bodajże najważniejszym elementem świadczącym o ich rozwoju. Dlatego cieszy mnie ewolucja i zmiany w województwie śląskim. Budynek CINiBA czy Nowe Muzeum Śląskie to prawdziwy majstersztyk architektoniczny. Takie budynki zmieniają nie tylko panoramę, ale także postrzeganie regionu – dodaje Konieczny.

Natomiast profesor Marek Szczepański, socjolog z Uniwersytetu Śląskiego zwraca uwagę na sam proces zmiany wizerunku. - Długo utrwalało się przekonanie, że Górny Śląsk to teren niemal wyłącznie przemysłowy. Od kilku lat między innymi dzięki inwestycjom unijnym obserwujemy rozwój województwa w kierunku nowoczesnego regionu europejskiego. Obecnie województwo śląskie jest jednym z najlepszych w Polsce terenów inwestycyjnych – jest dobrze przygotowane infrastrukturalnie i panuje tu tzw. dobry klimat dla biznesu. Region nie odcina się jednak od swojej historii - w przestrzeni pojawiają się obiekty łączące stare i nowe czasy. Przykładem jest choćby nowe Muzeum Górnego Śląska powstałe w cieniu kopalnianego szybu. Podkreślić jednak należy, że proces zmiany wizerunku to proces długotrwały. Zmiany w tym zakresie już się zaczęły, ale to dopiero początek drogi – tłumaczy socjolog.


 

Strona „Śląskie do przodu!” to oficjalny serwis promocyjny Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013.
Głównym celem serwisu było przybliżenie idei Programu i jego efektów mieszkańcom regionu.


Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego – realna odpowiedź na realne potrzeby

Projekt finansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego
Województwa Śląskiego na lata 2007-2013